درباره ی بانوان باردار

توصیه های غذایی و دارویی مفید جهت بانوان باردار

لبنیات ( شیر، کره، ماست و... ) ، شلیل، گرمک، گلابی، انگور، سکنجبین، هلو، خربزه، آلوسیاه، کلم گل، گوشت سفید مرغ، گوجه درختی، کلم قمری، ماهی تازه، زرشک، هویج، آب انگور، آب لیمو، کنگر، سیب، آش آبغوره، آب نارنج، زردآلو، آش سماق، ریحان، ریواس، آب پرتقال، نارنگی، شنگه کوهی، آب سیب، کاهو، خرمالو، طالبی، به، عسل، گوشت گوسفندی، کندر باید در برنامه غذایی بانوان قرار بگیرد.

خانم حامله ای که درمدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده ، زودتر حرف میزند و زودتر راه می افتد و در مقابل امراض مختلف مقاومت بیشتری خواهد داشت.

اگر در دوران بارداری روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

برای داشتن فرزندی زیبا هلو بخورند. مصرف ماهی در دوران بارداری هوش نوزادان را افزایش می دهد و اینکه سس سویا برای خانم حامله ای که در معرض تهدید به سقط جنین است بسیار مفید است.

یکی از عوارض شایع دوران بارداری، تهوع و استفراغ است . نخستین اقدام برای رفع آن مصرف یک تیکه نان و پنیر یا بیسکویت پیش از خارج شدن از بستر و سپس  خوردن صبحانه سبک و زود هضم شامل کمی نان سبوس ، مربا، سیب زمینی پخته و غلات پخته باید باشد و کاهش تعداد و عده های  غذایی از دیگر اقدامات رفع تهوع و استفراغ حاملگی بشمار می رود.

برای پیشگیری از یبوست که یکی دیگر از شایعترین عوارض بارداری می باشد مصرف غذاهای پرفیبر مثل سبزیجات ، میوه جات و ملین های  طبیعی مثل آب آلو و انجیر می باشد. مصرف غلات ، نان های سبوس دار و انجام پیاه روی روزانه در رفع این عارضه مفید است.

توصیه های غذایی در دوران بارداری:

در دوران بارداری بطور منو بر اساس اشتهای خود غذا بخورید و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه مخصوصا سبزیجات با برگ سبز تیره و مرکبات که حاوی فولیک اسید هستند و مصرف شیر و سایر لبنیات البته انواع کم چرب آنها، کربوهیدرات  هایی نظیر کیک ، غلات و ...، گوشت و ماهی و مصرف تخم مرغ و حبوبات نیز بخشی از رژیم شما را شامل می شوند که باید از آنها استفاده کنید و بقدر کافی مایعات بنوشید و متقابلا بایستی مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، نسکافه، شکلات و نوشابه های کافئین دار محدود شوند.

کم کاری خفیف تیروئید در خانم های باردار سبب کاهش قابل توجهی در هوش کودکان می شود.

مصرف روزانه یک قرص آهن یا معادل های گیاهی آن از پایان ماه چهارم بارداری ، توصیه می شود. برعکس مصرف فلوس ، دارچین، شاه پسند وحشی، زوفا، گل دم اسب برای زنان باردار مناسب نیست.  




تاريخ : شنبه 11 آبان 1392 | 1:0 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.